onze tweede week hier in caranavi - Reisverslag uit Caranavi, Bolivia van Clara Bruin - WaarBenJij.nu onze tweede week hier in caranavi - Reisverslag uit Caranavi, Bolivia van Clara Bruin - WaarBenJij.nu

onze tweede week hier in caranavi

Door: gerrie en clara

Blijf op de hoogte en volg Clara

09 April 2015 | Bolivia, Caranavi

allereerst bedankt voor jullie reacties, dat doet namelijk erg goed. Evert, de tantes zijn erg blij met de kleding. het is echt goed terecht gekomen. van 1 tante ( Carla) hebben we een foto mogen maken. wat betreft het beltegoed: probeer het maar te regelen. het zou geweldig zijn!!!!!
Clara: het fleecevest heeft ook een blije eigenares gekregen.
Ma, je belt Fred toch wel zsm als je nieuws hebt he? Dan kan hij mij weer een smsje sturen… Spannend hoor!!!
En dan nu onze belevenissen.
gemiddelde temperatuur is 30 graden. Liggen om ongeveer 21.50u gesloopt in bed. niet te geloven. We hebben trouwens weinig tot geen last gehad van een jetlag, dat zal terug wel anders worden.
Van pasen hebben we overigens niets gemerkt hier. Zondag was er wel een kerkdienst zoals altijd. Het was vreselijk warm onder golfplaten dak. Halverwege de preek zijn we afgehaakt en dat is werkelijk waar heel normaal hier. We hebben heerlijk even buiten gelopen. zoals vele anderen. Verder hebben we lekker uitgerust het weekend. en nog een feestje gehad. Fidel de directeur is 50 geworden. Lange tafels met veel eten en drinken, wat resulteerde in diarree op maandagochtend… na het eten kreeg iedereen de mogelijkheid om hem wat toe te spreken. was bijzonder al volgden we niet alles wat gezegd werd.
Maandag begon het werk weer, voor Clara in de guarderia en voor Gerrie in de enfermeria. overigens helpen we elkaar waar nodig. Gerrie komt halverwege de ochtend Clara bijstaan, omdat dan alle kindertjes naar de wc moeten. En die ligt niet echt naast de guarderia. En Clara heeft meegeholpen om de kasten van de enfermeria uit te zoeken en schoon te maken. Was best nodig want er liepen allemaal enge beestjes in de bakjes genaamd chaloepies of zo
De tweede kast met allemaal medicamenten moet nog en ook daar ligt een grote uitdaging. Want we mogen niet zomaar alles wat over de datum is weggooien aiaiaia. Er staan spullen die houdbaar zijn tot 2007, tja collega's er wordt niets meer weggegooid vanuit de voorraad.
Maandagavond waren we uitgenodigd door tia Carla van de 5e casa, en we hebben me daar toch lekker gegeten. Ze had overheerlijke empanada's gemaakt. Het was ook supergezellig en we hebben veel gelachen met elkaar. De kinderen vinden het fantastisch als wij komen eten. Dinsdag eerst weer guarderia en 's middags zijn we met de schoolbus naar het dorp gegaan. Vooraf ontstond er dikke stress bij Gerrie, want ze was haar creditcard en rijbewijs kwijt. We hebben het hele huis overhoop gehaald en raad es… Het spul zat in een pillendoosje. Hoe opgelucht kan je dan zijn pffffff.
Eindelijk in het dorp aangekomen begon ons pin avontuur. ja werkelijk dat is in Caranavi een avontuur, want bij de bank waar wij altijd pinden Klaas was de kaart onleesbaar. 2 andere banken lukten niet, maar de bank die Clara zondag toch echt wel had gezien deed het. Dat is dus de enige bank in het hele dorp die werkt. Maar goed het werkt en we hebben weer geld.
Daarna zijn we met Vilma en haar kinderen wezen eten in een restaurantje. geen menukaart, je eet gewoon wat de pot schaft. en het was erg lekker. nee geen cavia, maar pollo.
Daarna Vilma en haar kinderen verwend. met nieuwe kleding en schoenen. Ze straalde. Van 12 tot 3 hebben we door het hete dorp gestruind, toen haar thuis gebracht, daarna moesten wij onze boodschappen nog doen. Al met al waren we om 17.15u behoorlijk afgedraaid weer thuis.
Gelukkig hebben we altijd Rene, die naast tio in het jongenshuis in het dorp, ook nog taxichauffeur is. Hem kunnen we altijd bellen en hij brengt ons voor een hele schappelijke prijs helemaal tot de voordeur. AH is er niks bij:) En dan denk je misschien ja duh tot de voordeur, maar die ligt hoog. Onze casa is nl boven op de berg.
Vandaag onze dingen weer gedaan en vanavond nog geholpen in een casa waar 7 kleine kindjes zijn. van 1 tot 4 jaar. 4 daarvan komen ook in de guarderia. Bart en Evert: willen jullie aan oma doorgeven dat de beer bij een verstandelijk beperkt meisje met een stralende lach is ontvangen. Ze liet hem niet meer los, de beer moest zelfs mee naar bed. Deze week hebben we veel te doen wat betreft eten buiten de deur. ja ja. We zijn door diverse ti's uitgenodigd om te komen eten in hun huizen. morgen gaan we bijv bij de jongens in het dorp eten. hier zijn Rene en Cathy de tio en tia.
Kortom we hebben het ontzettend goed hier en voelen ons rijk gezegend.
lieve groeten van Gerrie en Clara
we zien uit naar jullie reacties:)

ps. we hebben vanavond door Sampie en zijn vriend ontdekt dat we buitenverlichting hebben. de olielamp was geen olielamp maar een spaarlamp. We zien nu wat voor vreemde beesten er over ons terras wandelen.
Mieren van zo'n 3 cm bijvoorbeeld.

• 09 April 2015 - 12:34

Rita Van Der Molen:

Ha ,Gerrie en Clara
    Nou ik vind jullie Bikkels. En wat een enorm mooie ervaringen doen jullie op!
    Eten wat de pot schaft, met en zonder gevolgen voor de darmen...
    En alle kids die jullie ontmoeten en de verzorgers.
    Fijn dat jullie elkaar goed bijstaan. En ja, houdbaarheidsdatum is een relatief begrip.

Heel veel plezier nog en dat jullie ervaren dat de tijd die je hebt precies mooi en zinvol en zegenvol ingevuld wordt. En God de hemelse Vader is degene die van "5 broden en 2 vissen" een hele schare kan voeden.

Hartelijke groet van Rita vd M

• 09 April 2015 - 17:02

Trudi:

Hoi Gerrie.
    Leuk hoor al die verhalen en belevenissen. Je ziet zo de kinderen en oma's voor je met de blijde gezichten.
    Jullie doen er goed aan om daar te zijn. Top!
    En al die ongemakken van ongediertjes vergeet je zo weer :-)

Nog een fijne en goede tijd toegewenst met elkaar.

Lieve groeten Trudi v M

• 09 April 2015 - 19:20

Pieter :

Ha Gerrie en vriendin,

wat leuk al die avonturen te lezen. Gaaf hoor al die gerechten waarvan ik zeg wat is dat allemaal voor eten. Dat wordt weer wennen om aardappels te eten.

Geniet van de tijd daar en toch fijn als er 1 pin automaat het doet!

Hug van mij

Pieter

• 09 April 2015 - 20:57

Anja :

Hallo Clara en Gerrie,
    Ik vind het top wat jullie allemaal doen,erg leuk om dit te lezen wat jullie allemaal doen en beleven.

Ik wens jullie nog een goede tijd toe,kijk uit na het volgen de verslag,veel God nabijheid toegewenst bij alles wat jullie daar doen.

Ik bid voor jullie!

Groetjes Anja.

• 09 April 2015 - 22:00

Liesbeth Schutte:

Lieve dames,
    Wat ontzettend leuk om jullie verhalen te lezen. Wat moet het heerlijk zijn om zo veel te kunnen betekenen voor al die kleine kindjes. Door alle ontberingen van beestjes, spullen kwijt, hitte en diarree lees ik ook heel veel goede dingen en voel ik bijna jullie enthousiasme. Het moet heerlijk zijn om dit te kunnen doen met z'n tweetjes. Heb nog een heel goede tijd samen en met allen die jullie daar in je hart sluiten. De zegen van onze goede God voor jullie!
    Dikke knuf, Liesbeth

• 10 April 2015 - 22:05

Gerrie De Weerd:

lieve Clara

Wat hebben jullie het geweldig, en wat leuk dat je daar ook aan het ordenen
    kon en enge beestjes opruimen brr.
    Vanavond wisseling van de meisjes gehad Hannah weer naar huis en Hester
    is nu bij mij. , gezellig.
    Bij Rosalie zijn de vliezen gebroken en verwacht wordt dat de baby
    morgen geboren zal worden.
    Het is wel wachten hoor.
    Met Fred afgesproken dat als de baby er is hij zondagmiddag met Hannah
    naar Assen gaat en ik met Hester, zij ze er toch nog snel bij.
    Hannah mag volgend weekend komen, het is hier wel een gezellige stoffige boel hoor'.
    Doe je de hartelijke groeten aan Gerrie.

dikke kus voor jou

hartelijke groet mama

• 11 April 2015 - 18:03

Klaas:

Lieve dames, ik begin even met een vermanend woord. Weg lopen uit de kerk, dat is toch ongehoord. Ik zal Karel Muller naar de jullie toesturen. Die zou jullie vermanend toespreken en ook wel wakker weten te houden denk ik. Goed, zover dit vermanend woord. Wat leuk te horen dat tia Carla nog steeds op Case de E werkt. Ze heeft het blijkbaar goed. Ben benieuwd naar van jullie te horen hoe het met de overige tia's vergaat. Nog al eens een heikel punt. Zo te horen is het punt hygiëne nog een kwestie. Ik laat daarom namens mijn goede vriendin minister E. Schippers kamer vragen stellen over de hygiëne in de enfermeria van Casa de E. Beestjes in een verpleegpost kan toch echt niet mop, laat staan spullen tot ver over de houdbaarheidsdatum. Dat moet jij als propere zuster toch weten. Ik neem verder aan de jullie elke avond met de kids gaan hardlopen. Voor jullie goed en is mijn aanwezigheid toch niet helemaal ongemerkt voorbijgegaan. Bovendien hebben de kinderen het nooit over de warmte en onderweg een paar lekkere mango’s scoren is nooit weg. Ik heb oma verteld van de beer en dat die in zeer goede orde is ontvangen zo te lezen en ook over jullie wel en wee uiteraard. Ik merkte dat ze dat erg leuk vond. Lieverd; wil je wel voorzichtig zijn met onze creditcard, we hebben er maar één en zonder geld is nu toch ook weer niet zo'n probleem. Neem bijvoorbeeld de coca teelt in overweging. Ik begrijp uit jullie verhaal dat jullie erg verlangen naar een menu met cavia. Welnu, dat is geregeld. Vanmiddag is Fred het bos in geweest en heeft er een gevangen;-). Het beestje staat nog een beetje aan te sterken in het schuurtje maar als jullie weer thuis zijn wordt ervan gesmuld. Wat leuk te horen dat René nog steeds werkt op Casa de E. Toch een van de steunpilaren van het kindertehuis. Doe hem namens mij de hartelijke groeten en uiteraard ook aan Cathy en aan Vilma.
    Liefs Klaas

• 12 April 2015 - 09:30

Marjo Soethoudt:

dag dames,
    De hygiene en houdbaarheid zoals daar is bij ons natuurlijk ondenkbaar. Maar gelukkig gaat Klaas dat regelen.
    Als ik alles zo hoor, denk ik dat ik daar niet meteen naar toe zou willen. Geweldig dat jullie dit met zoveel inzet doen en goed om te lezen, dat de mensen daar jullie ook waarderen en het zo laten merken.
    Die uitnodigingen voor etentjes zouden voor mij ook wel wat zijn, want Gerrie, je weet, ik heb 'n hekel aan koken maar met lekker eten heb ik geen moeite.

Ik vind dat jullie ontzettend actief zijn en voor mijn gevoel wil je er die 4 weken alles uithalen wat mogelijk is, dat maakt het best zwaar. Hebben jullie wel 'ns 'n momentje voor jezelf of hoeft dat niet voor jullie?
    Voor de komende weken hoop ik dat, nu alles op orde is met geld en schoonmaak, het een beetjes relaxter wordt. Misschien kun je dan ook nog 'n keertje hardlopen.

heel veel groetjes,
    marjo

• 12 April 2015 - 09:41

Marjo:

Gerrie, gisteren nog 'n nieuw bankje in de kamer neergezet samen met Klaas.
    staat leuk.

gr. marjo

• 12 April 2015 - 20:03

Gerda:

Gerrie en Carla,

Wat een boeiende reis. Een heel andere wereld. Alles wat in Nederland "gewoon" is, is bij jullie mazzel hebben als het werkt. "Loslaten" is in dit geval ook het toverwoord. Wat fijn te lezen dat jullie je bijdrage kunnen leveren op diverse manieren. Wat zullen de kinderen blij zijn.

Dames, geniet van alles wat jullie meemaken, ook de hick-ups. Geniet van het "loslaten". Ontvang de liefde van de kinderen. Ik hoop dat deze reis een verrijking is voor jullie beide en voor ieder afzonderlijk.

Tot gauw!

Gerda

• 13 April 2015 - 17:04

Annie:

Dag lieve dames, wat geweldig om te lezen.......en zo vol humor neergeschreven dat je denkt dat je erbij bent......Geweldig wat jullie doen daar.
    en wat allemaal zeg wat een actie, geen wonder dat jullie in bed ploffen! en wat betreft die lamp......
    Laat maar uit, dan zie je ook de beestjes niet.
    Verder wens ik jullie Gods zege op en bij het werk toe,
    liefs Annie B